вівторок, 1 грудня 2020 р.

Розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей цчнів ЗЗСО у процесі трудового навчання

 

Розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів ЗЗСО у процесі трудового навчання під час виготовлення виробів з деревини та деревинних матеріалів

 

У навчальній програмі з трудового навчання для закладів загальної середньої освіти (5–9 класи) з посеред запропонованих для використання учнями є технології обробки деревини та деревинних матеріалів [1].

Звичайно, що у майбутньому, багато робіт зі сфери деревообробки будуть виконувати роботи. Однак, поки що робототехніку неможливо та недоцільно використовувати у цій царині для ремонтних й опоряджувальних робіт у домашньому господарстві, на будівництві, а також вона не здатна повноцінно замінити майстра декоративно-ужиткового мистецтва. Тому, і на сьогоднішній день, проблема формування та розвиток в учнів ЗЗСО проєктно-технологічних компетентностей з обробки деревини та деревинних матеріалів є актуальною.

Однак, сучасній людині, враховуючи стрімкий розвиток інформаційно-комунікаційних технологій, для успішної та ефективної життєдіяльності неможливо обійтися без компетентностей з царини використання цифрових пристроїв та технологій. Тому їх формування та розвиток має бути наскрізною проблемою під час вивчення усіх навчальних предметів у освітніх закладах України, в тому числі предмету «Трудове навчання».

Виконуючи навчальні проєкти в яких, відповідно до програми предмету «Трудове навчання», об’єктами діяльності є вироби з деревини та деревинних матеріалів учні можуть використовувати комп’ютерну техніку та ресурси мережі Інтернет для:

                   пошуку, накопичення та систематизування інформації щодо: виробів-аналогів обраного об’єкту праці (у т. ч. історичної спадщини); технологій та матеріалів для виготовлення, опорядження й оздоблення виробів; методів проєктування; зразків прикрас (візерунків, орнаментів); екологічних та економічних відомостей (мінімаркетингове дослідження) тощо;

                   розрахунку необхідної кількості матеріалів для виконання проєкту;

                   створення, за допомогою текстових і графічних редакторів, документів технічної документації: технологічних карт; таблиць; схем; графічних зображень необхідних при конструюванні виробу: креслеників, ескізів, малюнків (у тому числі 3-Д моделювання) та ін.;

                   виконання портфоліо та презентації (для оформлення результатів проєкту та його захисту);

                   виготовлення, збереження, передачі текстових, фото-, відео- та звукових файлів;

                   використання тренажерів-симуляторів для конструювання та створення дизайну виробів, а також програмних засобів комп’ютерної графіки для створення орнаментальних композицій тощо;

                   сканування, копіювання, друкування матеріалів під час реалізації проєкту;

                   співпраці та комунікації з однокласниками та учителями;

                   самоосвіти та самоконтролю рівня знань;

                   для змішаного та дистанційного навчання;

Звичайно, що широко застосовуючи цифрові пристрої та технології під час трудового навчання учні постійно мають дотримуватися міжкультурних, правових та етичних принципів використання цифрових технологій, у тому числі онлайн-безпеки.

Інтегративне використання проєктно-технологічних та інформаційно-комунікаційних технологій на уроках трудового навчання під час виготовлення учнями виробів з деревини та деревинних матеріалів підвищить якість навчання то, що сприятиме:

                   оволодінню інформаційними технологіями, набуття здатності орієнтуватись у інформаційному просторі й усвідомленню можливостей використання інформаційних технологій для себе та навколишнього світу;

                   розвитку технічної творчості учнів;

                   підвищенню мотивації навчальної діяльності учнів через: реалізацію особистих здібностей, інтересів, духовних запитів; розуміння перспективи використання отриманих знань;

                   формуванню вмінь і навичок партнерської взаємодії, системного та критичного мислення, вирішення проблем, синтезу й екстраполювання отриманих знань, експериментування;

                   активізації пізнавальної діяльності;

                   професійному самовизначенню тощо.

Отже, розвиток інформаційно-комунікаційних компетентностей учнів ЗЗСО у процесі трудового навчання під час виготовлення виробів з деревини та деревинних матеріалів є одним із основних компонентів цілісної системи розвитку ключових компетентностей здобувачів освіти.

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ ТА ЛІТЕРАТУРИ

1.                Навчальна програма з трудового навчання для закладів загальної середньої освіти 5–9 класи. URL: https://drive.google.com/file/d/0Bxa9J40n6gsUbmt6U2FYWVBxMkE/view (дата звернення: 22.10.2020).

Немає коментарів:

Дописати коментар