15 квітня 2022 року на базі
Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної
освіти відбувся тренінг для учителів трудового навчання та технологій на тему: «Основні аспекти організації безпечного і здорового
освітнього середовища під час викладання навчальних предметів «Трудове
навчання» та «Технології» в умовах воєнного стану».
Розпочався
захід о 10 год 00 хв.
На
початку проведення заходу виступив Олег Колодійчук, який привітав учасників,
ознайомив їх з регламентом роботи та коротко інформував про сайти різних груп у
соціальній мережі Фейсбук, які містять інформацію з
проблем трудового навчання, технологій та креслення.
Після цього О. Колодійчук провів
міні-лекцію з елементами тренінгу «Правила поведінки учасників освітнього процесу під час пожежі».
Україна протистоїть російській агресії уже понад вісім
років, протягом яких тривають військові дії на території нашої держави. Ми вже
навчилися оборонятися і захищати найдорожче. У нас є перемоги, і ми знаємо, що
в критичний момент зможемо дати гідну відсіч агресору. Втім, мусимо бути завжди
готовими до надзвичайних ситуацій, а тому вкрай важливо знати, що саме може
зробити кожен з нас в умовах кризи.
Особливо це стосується ситуацій, коли служби, на
які ми звикли розраховувати, вимушені працювати в екстреному режимі. Безумовно,
державні і місцеві органи влади, служби та інституції відповідають за підтримку
функціонування суспільства і надання допомоги. Однак кожен окремий громадянин
також долучається до колективної відповідальності за безпеку нашої країни.
На сьогоднішній день, окрім нападу російських
військ, існує загроза атаки на критичну інфраструктуру, комунікації, транспорт,
IT-систему тощо. Наприклад, в результаті атак можуть виникнути проблеми з
медичними послугами, системами зв’язку та електропостачання.
Будь-яка криза змінює наше повсякденне життя. Коли
стається надзвичайна ситуація, прості речі, до яких ми звикли, швидко можуть
стати недоступними. Тому варто пам’ятати, що коли безпека суспільства під
загрозою, готовність до взаємної допомогти стає вирішальною, а гарна підготовка
– запорука кращої допомоги близьким і тим, хто особливо її потребує. Чітке
розуміння алгоритму дій допоможе ефективніше впоратися з кризою та зменшити
негативні наслідки для суспільства загалом.
Так склалося, що
сьогодні учні вимушені навчатися, а вчителі навчати онлайн. І створення за
таких обставин безпечного й здорового освітнього
середовища і для учнів, і для учителів – це створення умов для безпечної
освітньої діяльності та перебування у місці, де здійснюється освітній процес, та
яке здебільшого є місцем проживання. Отож створюємо безпечне і здорове освітнє
середовище поза межами закладу освіти.
Однією із умов безпечного освітнього середовища є знання та
дотримання учасниками освітнього процесу правил безпечної поведінки під час
пожежі.
Щодо учнів, то дуже важливо, щоб заходи з ознайомлення їх з цими
правилами проводилися з урахуванням їхніх вікових особливостей. Тому завдання педагогів,
визначити, як саме і в якій формі краще донести до них цю інформацію.
Отож, пожежа – це процес
неконтрольованого горіння поза спеціальним вогнищем, що розвивається в часі і
просторі і є небезпечним для людей, матеріальних цінностей та навколишнього
середовища.
Будь-яка пожежа починається із загорання, яке інколи може
ліквідувати одна людина, якщо має відповідні навички, знає правила поведінки
під час пожежі, а також, де і які засоби пожежогасіння розміщуються та як ними
користуватися.
До первинних засобів для гасіння пожежі належать:
вогнегасники, ящики з піском, бочки з водою, покривала з негорючого
теплоізоляційного матеріалу (кошма), пожежні відра, совкові лопати, пожежний інструмент (гаки,
ломи, сокири тощо), які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у
їх початковій стадії розвитку. Біля закладів освіти ці засоби можуть бути
розміщені на пожежних щитах.
Для того, щоб знати яку пожежу й чим ліквідовувати, необхідно бути
обізнаним із класами пожеж та їх символами.
Встановлено такі класи пожеж, а також їх символи:
–
клас A – горіння твердих речовин, переважно органічного походження,
горіння яких супроводжується тлінням (деревина, текстиль, папір);
–
клас B – горіння рідин або топких твердих речовин;
–
клас C – горіння газоподібних речовин;
–
клас D – горіння металів та їх сплавів;
–
клас Е – горіння електроустановок;
–
клас F – загоряння
побутових жирів і масел, які використовуються для приготування їжі.
В кожен клас об’єднані пожежі, пов’язані з горінням речовин, які
мають подібні характеристики. Символи класів пожеж вказуються на корпусах
вогнегасників.
Вибір типу та визначення необхідної кількості вогнегасників
здійснюється згідно з Типовими нормами належності вогнегасників Затвердженими
Наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах
захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 2 квітня 2004 року № 151.
В Типових нормах належності вогнегасників, затверджених
наказом МНС України, наведені такі позначення типів вогнегасників:
–
ВВ – вогнегасник водяний призначений для гасіння пожеж класу А. (такими вогнегасниками, не можна
гасити: електрообладнання, нафтопродукти (гас, мазут, бензин, солярку тощо),
пластик, токсичні речовини (нітрогліцерин, гримучу ртуть, азот свинцю, карбіди,
магнієвоорганічні, алімінієвоорганічні, цинкоорганічні з’єднання та ін., бо
буде вибух)); Існують вогнегасники із зарядом
води зі спеціальними добавками, які дають
можливість застосовувати їх для гасіння пожеж класу В.
–
ВВП –
вогнегасник водопінний використовують для
гасіння пожеж класів А та В (гасити піною електричні установки, які зайнялися,
і електромережі, котрі перебувають під напругою, не можна, тому що піна є
провідником електричного струму. Крім того, пінні вогнегасники не можна
застосовувати для гасіння лужних металів натрію й калію, тому що вони,
взаємодіючи з водою, що перебуває в піні, виділяють водень, який підсилює
горіння, а також для гасіння спиртів, тому що вони поглинають воду розчиняючись
у ній, і у разі потрапляння на них, піна швидко руйнується);
–
ВВПА –
вогнегасник водопінний аерозольний здатний погасити займання твердих горючих матеріалів
(пожежі класу А), рідких матеріалів (клас В), електрообладнання під напругою до
1000 В (клас Е). Окремими з них, наприклад «ВВПА-400-К» (кухонний) можна
погасити займання рослинних і тваринних олій та жирів, що знаходяться в
кухонних приладах (клас F). Тобто цим вогнегасником можна загасити загоряння
комп’ютера, займання в автомобілі, на кухні, фритюрницю, папір, текстиль,
дерево, пластик, бензин і т. д.;
–
ВВК –
вогнегасник вуглекислотний (газовий) – застосовують
для гасіння пожеж класів В та Е (електроустаткування, що знаходиться під
напругою до 1000 В). Щоб уникнути обмороження рук не можна доторкатися до
металевого розтруба.
–
ВП – вогнегасник
порошковий – залежно від типу вогнегасного порошку використовують для гасіння
пожеж класів: A, В, С, D – із зарядом багатоцільового вогнегасного порошку
(порошок АВСD), B, С – із зарядом вогнегасного порошку ВС тощо. Крім того,
порошкові вогнегасники придатні для гасіння обладнання, що знаходиться під
напругою до 1000 В.
Порошкові вогнегасники не призначені для гасіння загорянь
лужних і лужноземельних металів й інших матеріалів, горіння яких може
відбуватися без доступу повітря. Вади ВП: значне забруднення порошком об’єкта
гасіння, утворення хмари з пилу.
Необхідно знати можливості вашого вогнегасника. На
кожному з них на етикетці вказано класи пожежогасіння, наприклад: «А В С D» або
«В С D», та зазначено тип порошку, наприклад: «АВС» або «ВС». Використовуючи
вогнегасник, слід одразу звернути на це увагу, тому що намагатися гасити
дерево, ганчір’я, папір і пластик вогнегасником, у якого на етикетці символ «А»
перекреслений, а тип порошку вказаний як «ВСD» – марно! Це призводе до
повторного займання вже погашеного горючого матеріалу від залишкового тління
або нагрітих елементів будівельних конструкцій та устаткування. Саме
компоненти, які додають до порошку, піднімають ранг вогнегасника до класів «А В
С D» і попереджають повторне займання вже погашеного полум’я.
Найбільше розповсюджені серед населення автомобільні
порошкові та вуглекислотні вогнегасники.
Порядок дій під час пожежі у будівлі (зокрема
у житловому будинку та закладі освіти)
Якщо виникла пожежа – рахунок часу йде на секунди. У всіх випадках, якщо ви в змозі, зателефонуйте «101» і повідомте
пожежно-рятувальній службі про ситуацію вказавши: точну адресу, кількість
поверхів, місце виникнення пожежі, наявність людей, а також своє прізвище.
–
ні в якому разі не панікуйте;
–
натисніть кнопку пожежної сигналізації, або
іншим чином повідомте людей, які знаходяться у приміщенні про пожежу;
–
по можливості вимкніть електрику та
перекрийте газ;
–
здійсніть заходи щодо евакуації людей та
ліквідації пожежі;
–
якщо ви знаходитеся за місце проживання, то, при
евакуації візьміть з собою тривожну валізу (документи, аптечка, гроші,
коштовності, їжа).
Правила поведінки під
час пожежі у приміщенні
–
якщо ви, перебуваючи в приміщенні відчули запах диму і
з’ясували, що він просочується крізь щілини біля дверей, то до дверей приміщення повзіть підлогою під хмарою диму;
–
якщо ви спали і прокинулись від шуму пожежі і
запаху диму, не сідайте в ліжку, а скотіться з нього прямо на підлогу та
повзіть до дверей;
–
спокійно повідомте всім присутнім про ситуацію, дайте їм
команду пригнутися або лягти;
–
не відчиняйте двері відразу, а обережно
доторкніться до дверей тильною стороною долоні;
–
якщо двері не гарячі:
а)
обережно відчиніть їх та швидко виходьте;
б)
переконайтеся, що з приміщення вийшли всі;
в)
після того як вийшли – зачиніть двері та
поповзом пересувайтесь до виходу із приміщення;
г)
обов’язково зачиняйте за собою всі двері, які
будуть в приміщенні по ходу вашого пересування;
–
якщо двері гарячі:
а)
не відчиняйте їх – дим та полум’я не
дозволять вам вийти;
б)
щільно закрийте двері, а всі щілини і отвори
заткніть будь-якою тканиною (бажано зволоженою), щоб уникнути подальшого
проникнення диму;
в)
повертайтесь поповзом у глибину приміщення і
приймайте заходи до порятунку;
г)
присядьте та глибоко вдихніть повітря, а
після цього – розкрийте вікно (або
розбийте віконне скло) висуньтеся та спробуйте покликати за допомогою
(кричіть «Допоможіть, пожежа!»); якщо ви не в змозі розкрити вікно, розбийте
віконне скло твердим предметом;
д)
якщо немає змоги залишити швидко приміщення – негайно
займіть безпечне місце: отвори дверей, кути, утворені внутрішніми стінами
будівлі, під несучими колонами, біля внутрішньої капітальної стіни (найчастіше
завалюються зовнішні стіни будинків);
е)
тримайтеся на певній відстані від вікон і скляних
перегородок, від важких предметів, які можуть впасти та перекинутися.
Остерігайтеся падіння внутрішніх некапітальних стін, стель, люстр, картин тощо.
ж)
сховайтеся під стіл, у шафу, під ліжко і закрийте обличчя
руками;
з)
за необхідності – укрийте собою дітей.
–
якщо загорівся ваш одяг, падайте на підлогу, землю або
асфальт (бажано на тверду та рівну поверхню) і перевертайтесь, щоб збити
полум’я;
–
зверніть увагу, що під час пожежі заборонено
користуватися ліфтами;
–
не рекомендовано ховатися у приміщеннях без вікон
(підсобних приміщеннях, туалетах тощо);
–
якщо ви знаходитесь у висотному будинку, а
пожежа на поверсі, який нижче від вашого, то не біжіть вниз крізь вогнище, а
користуйтеся можливістю врятуватися на даху будівлі (особливо, якщо дах
плаский); при потребі використовуйте пожежну драбину.
Наступною виступила Людмила Кучер, яка
провела практично орієнтоване заняття «Діяльнісно-інформаційний підхід до інформування
учасників освітнього процесу про правила поведінки під час надзвичайних
ситуацій», під час якого учасники тренінгу були ознайомлені з особливостями
структури блогу лабораторії STEM-освіти
ТОКІППО, зокрема з особливостями пошуку інформації, яка стосується створення
безпечного середовища.
В сучасному світі надзвичайну роль в суспільному
житті відіграє інформація. Вона є основою при прийнятті рішень для здійснення
будь-яких дій. Особливо велике значення має правильно підібрана інформаційна
база даних для користування споживачів під час надзвичайних ситуацій, зокрема,
воєнного стану. Адже це дозволить громадянам, у тому числі учасникам освітнього
процесу, не тратити дорогоцінний час на пошук необхідної інформації, а швидко
ознайомитись із нею, що сприятиме збереженню їхнього здоров’я та життя.
Наталія Смук під час міні-лекції з елементами
тренінгу «Особливості
надання долікарської допомоги під час травмування в умовах воєнного стану» ознайомила присутніх з сутністю домедичної
допомоги. Отже, основна суть домедичної допомоги – зберегти життя до приїзду
медиків. У ході війни стати рятівником може кожен.
Правила
надання першої допомоги при травмуваннях:
1.
Викликати швидку медичну допомогу.
2.
Перевірити, чи постраждалий дихає, чи не
порушена прохідність дихальних шляхів.
3.
При зупинці дихання провести серцево-легеневу
реанімацію.
4.
Перевірити, чи немає травми голови, шиї,
грудної клітини.
5.
Перевірити, чи не розвинувся пневмоторакс при
травмі грудної клітини.
6.
Зупинити кровотечу.
7.
Запобігти розвитку шокового стану.
8.
Запобігти втраті тепла.
9.
Знеболити.
10.
Фіксувати час проведення рятувальних заходів.
11.
Дочекатися прибуття карети швидкої допомоги.
Ольга Смолярська під час виступу «Дотримання
учнями правил охорони праці та безпеки життєдіяльності поза межами закладу
освіти» інформувала присутніх про особисту практику створення безпечного і
здорового освітнього середовища в закладі освіти та поза його межами.
Зрозумілим
є те, що в умовах дистанційної форми навчання необхідно внести корективи в
календарно-тематичне планування. При цьому слід урахувати можливості його
ефективної реалізації здобувачами освіти в домашніх умовах. А саме: наявний в
дітей компетентнісний потенціал для виконання визначених завдань під час
проєктно-технологічної діяльності; наявність чи відсутність конструкційних
матеріалів, інструментів та обладнання для виконання запланованих видів робіт;
особливості безпеки життєдіяльності (можливі травмуючи фактори); можливості
організації зворотного зв’язку між учасниками освітнього процесу тощо.
Для
того, щоб організувати для учнів безпечне і здорове освітнє середовище поза
межами закладу освіти учителям насамперед необхідно з’ясувати перелік
матеріалів та інструментів, які можуть бути доступними для учнів вдома. Це
можна здійснити шляхом усного опитування чи анкетування здобувачів освіти та
їхніх батьків.
Учням
доцільно давати невеликі за змістом, цікаві й посильні для виконання завдання
практичного характеру. У той же час, учителям слід обов’язково інформувати
батьків про те, що виконання усіх учнівських проєктів (творчих завдань) повинно
проводитися лише під наглядом дорослих з дотриманнях всіх правил безпеки праці
під час виконання визначених видів робіт (застосування технологій обробки
матеріалів).
Віталія Мушій під час
доповіді «Характеристика проблем роботи з учнями з ООП в дистанційному режимі»
ознайомила учасників з різними аспектами роботи з дітьми, які мають особливі
освітні потреби, зокрема з особливостями роботи з батьками учнів, які
мають інтелектуальні
порушення щодо інформаційної безпеки їхніх дітей.
Отже, правила безпечної поведінки
дітей з інтелектуальними порушеннями в мережі:
–
встановіть чіткі правила про те, що саме дозволено дитині
робити в інтернеті, в який час доби та яку тривалість;
–
домовтесь з дитиною про те, що якщо на екрані будуть
виникати будь-які вікна чи повідомлення, син чи донька покличуть вас;
–
заохочуйте свою дитину використовувати псевдонім (замість
справжнього ім’я) і повідомляти вас, коли хтось з незнайомих онлайн друзів
запитує справжнє ім’я або інформацію про місце проживання чи навчання;
–
нагадуйте дитині про те, що перед тим, як комусь щось
відправити, наприклад, фотографію чи адресу проживання, варто запитати у
батьків про дозвіл поширення такої інформації;
–
не під’єднуйте банківські та кредитні картки до смартфона,
до якого має доступ дитина;
–
проговорюйте з дитиною те, що ні з ким в інтернеті не
можна ділитись такою інформацією:
1.
О котрій годині вони повертаються додому зі школи чи
занять.
2.
О котрій годині батьки повертаються додому з роботи.
3.
В якому районі міста, на якій вулиці вони живуть.
4.
Місце роботи батьків.
5.
Логін та паролі до акаунтів на будь-яких ресурсах.
6.
Номер телефону власний та родичів.
7.
Номер банківської картки батьків.
Наприкінці
заходу учасники підвели підсумки та винесли рішення, що озвучену інформацію
доцільно використовувати вчителям трудового навчання, технологій та креслення
Тернопільської області в професійній діяльності.
Немає коментарів:
Дописати коментар