17 вересня 2021 року на базі
Тернопільського обласного комунального інституту післядипломної педагогічної
освіти відбувся тренінг для учителів трудового навчання та технологій на тему: «Психолого-педагогічний супровід професійної
діяльності вчителя в контексті вимог Нової української школи».
Розпочався
захід о 13 год 00 хв.
На початку проведення тренінгу виступив методист відділу методики навчальних предметів та професійного розвитку педагогів ТОКІППО Олег Колодійчук, який привітав учасників заходу і ознайомив із регламентом його роботи.
Наступним виступив Віктор Кравецький, який ознайомив присутніх із правилами проведення тренінгу.
Після
цього він виконав з учасниками інтерактивні
вправи «Знайомство», «Взаємопрезентація» та висвітлив сучасні інноваційні
освітні підходи до: створення умов для професійної самореалізації вчителя трудового
навчання та технологій; навчання дорослих та створення ефективного освітнього
середовища з опануванням на практиці новітніми технологіями, методиками,
формами, методами професійної діяльності з урахуванням потреб держави,
регіонів, закладів освіти, суспільства, громадськості та індивідуальної
траєкторії розвитку особистості педагога.
Нові
соціальні запити на сучасному етапі розвитку суспільства загострюють проблему
повноцінної самореалізації педагога, наповнюють її новим якісним змістом:
посиленням акценту на взаємодії теорії і практики в психології педагогічної
праці (як у аналізі, так і в процесі підготовки вчителя). Відповідно до
Концепції Нової української школи поставлені нові вимоги до ролі сучасного
вчителя – не як єдиного наставника та джерела знань, а як коуча, фасилітатора, тьютора, модератора в індивідуальній освітній
траєкторії дитини В Законі України «Про освіту» зазначено, що
педагогічна діяльність − це інтелектуальна, творча діяльність педагогічного
(науково-педагогічного) працівника, або само зайнятої особи, у формальній
та/або неформальній освіті, спрямована на навчання, виховання та розвиток
особистості, її загальнокультурних, громадянських та/або професійних компетентностей.
Отже,
педагогічна діяльність – це професійна активність учителя, в якій за допомогою
різних засобів впливу на учнів реалізуються освітні завдання
Види
педагогічної діяльності: навчальна, виховна, організаторська, управлінська, консультативна й самоосвітня.
Психологічна
структура педагогічної діяльності:
–
Мотиваційно-ціннісний компонент – готовність
до діяльності та постановка вчителем цілей і задач.
–
Виконавський компонент – вибір і застосування
засобів впливу на учнів.
–
Контрольно-оцінний компонент – контроль та
оцінка своїх власних педагогічних впливів, тобто педагогічний самоаналіз.
Як
і будь-якій іншій діяльності, такій діяльності притаманні: умотивованість,
цілепокладання й предметність (психологічна структура діяльності: мотив, ціль,
предмет, засоби, способи, продукт і результат), а її специфічною ознакою є
продуктивність.
П’ять
рівнів продуктивності педагогічної діяльності:
–
непродуктивний рівень (репродуктивний) –
діяльність педагога як ретрансляція знань;
–
малопродуктивний (адаптивний) – тут учитель
прилаштовує знання до особливостей аудиторії;
–
середньопродуктивний (локально моделюючий) –
передбачає володіння педагогом стратегіями навчання за окремими розділами
предмета;
–
продуктивний, або системно моделюючий, рівень
передбачає володіння педагогом технологією формування системних знань із
викладання;
–
високопродуктивний рівень розвитку
професійної діяльності дає педагогові змогу перетворювати свій предмет у засіб
формування особистості учня, його потреб у самовихованні й самоосвіті.
Структура
психологічних характеристик ефективного вчителя:
1) психофізіологічні особливості індивіда: емоційна
стійкість, енергійність, рухливість нервових процесів;
2) особистісні риси: просоціальний характер
мотивації, настійливість, самоконтроль, самоприйняття, здатність до
переконування й сугестії;
3) інтелектуальні характеристики: гностичні,
проективні, креатині й спеціальні вміння: рівень професійної підготовленості
(знання предмета); комунікативні, організаторські і конструктивні вміння.
Педагогічна
діяльність вчителя, як і будь-яка інша діяльність, характеризується певним
стилем. Власне психологічний смисл індивідуального стилю діяльності − «це
обумовлена типологічними особливостями стійка система способів, яка складається
у людини, яка прагне до найкращого здійснення даної діяльності,
індивідуально-своєрідна система психологічних засобів, які свідомо чи стихійно
використовує людина з метою найкращого врівноваження своєї (психологічно
обумовленої) індивідуальності з предметними зовнішніми умовами діяльності».
По
завершенні теоретичної частини тренінгу з учасниками були проведені тренінгові
вправи з розвитку комунікативних та організаторських здібностей педагога.
Працюючи
у форматі інтервізійної групи присутні аналізували та розв’язували ситуації, що
виникають у взаємодії педагога з іншими учасниками освітнього процесу.
Під
час проведення круглого столу учасники підвели підсумки та винесли рішення, що
озвучену інформацію доцільно використовувати у особистій діяльності, зокрема
для розвитку навичок саморегуляції з метою попередження виникнення негативних
емоційних станів під час здійснення освітнього процесу та комунікативних
навичок з метою підвищення ефективності професійного спілкування.
Немає коментарів:
Дописати коментар